Ta strona używa cookies i podobnych technologii w celu usprawnienia działania, do analizowania zachowań oraz do publikacji reklam u firm trzecich, zgodnie z informacją w naszej Polityce Prywatności. Możesz zgodzić się na wykorzystanie tych technologii lub szczegółowo określić swoje preferencje. Aby wycofać zgodę na udostępnianie danych firmom trzecim, wybierz „Zmień ustawienia plików cookie” lub skontaktuj się z nami mailowo na adres dane.osobowe@bmw-bawariamotors.pl.
Pokrętło na tunelu centralnym samochodu BMW to uosobienie iDrive. Od 2001 roku, kiedy iDrive miał premierę, punkt ciężkości stopniowo przesuwa się jednak wyżej, na dotykowe wyświetlacze samochodu. Dziś iDrive utożsamiamy z systemem operacyjnym samochodu - ostatnio BMW OS 9. W 2025 roku wchodzi BMW Panoramic iDrive, oparty na systemie operacyjnym BMW OS X (wersja 10).
Jaki będzie iDrive w Neue Klasse i modelach BMW z premierami w latach 2025-2028?
Jak wyglądał i ewoluował w latach 2001-2024?
2001 - pierwsza generacja BMW iDrive (ID1) w BMW serii 7 (E65).
2016 - pełny dotyk - premiera iDrive 5.
2023 - BMW zmienia platformę z Linux na Android w BMW OS 9.
2025 - premiera iDrive 10 opartego na systemie operacyjnym BMW OS X. Wyświetlacz na podszybiu na całą szerokość samochodu - od słupka A do słupka A.
2025, 2026, 2027 - wprowadzanie iDrive 10 do gamy modelowej BMW.
Ręce na kierownicy, Oczy na drodze.
Efekt 3D dzięki wyświetlaczowi BMW Panoramic Vision na podszybiu. Personalizowany content w centralnej i prawej części wyświetlacza położonego na linii wzroku.
Kilka patentów na te rozwiązania zarejestrowanych przez BMW Group.
Nadal istnieją. Dla wycieraczek, kierunkowskazów, lusterek, podgrzewania szyb. Inne funkcje samochodu są albo na kierownicy, albo sterowane dotykowo, głosem.
3000 klientów testowało te rozwiązania w laboratoriach BMW.
Zachowana jest logika znana już kierowcom BMW:
Nowy system operacyjny oparty jest na Androidzie, tak jak BMW OS 9. Ma "rezerwy" - samochody oparte na BMW Panoramic iDrive na długo zachowają przewagę. BMW OS X jest intuicyjny, w badaniach wzbudził pozytywne emocje.
Pierwszy iDrive oparty na Androidzie (AOSP - Android Open Source Project). Wcześniejsze zbudowano na systemie Linux.
Z tuneli centralnych samochodów znika pokrętło iDrive. Update: obecnie wybiórczo wraca, np. na pokładzie nowego BMW X3 (G45).
Head unit: HU-H6.
Sukces uajowy/uiksowy (UI/UX). Dopracowany Home screen. Jednak wciąż, jak poprzednicy oparty na Linuksie.
Pokrętło iDrive staje się de facto dodatkiem, choć wciąż jest na pokładzie.
Head unit: HU-H5.
Wydajniejszy, high-performance'owy następca iDrive 7. Wjechał na rynek na pokładzie BMW iX (I20) oraz BMW i4 (G26).
Wyświetlacz w iDrive 8 nie jest już wyświetlaczem, ale komputerem. Przetwarza dane i przygotowuje je do wyświetlenia.
Head units: HU-H4 (Head Unit High 4), HU-H5.
Zintegrowany zestaw wskaźników, jednak wciąż z dwoma oddzielnymi wyświetlaczami.
Pokrętło iDrive wciąż pełni zacną rolę, choć pozbawiono je towarzyszących przycisków. Zaczyna brać górę sterowanie dotykiem, głosem, gestami.
Premiera w BMW X5 (G05) i BMW serii 8 (G15). Ciekawostka: w BMW OS7 brak jest iteracji, takich jak 7.1.
Head units: HU-H3, HU-H3_F.
Pełny dotyk. Wszystkie kafle dynamiczne - ze zmieniającą się treścią i grafikami.
Premiera iDrive 6 w BMW serii 5 (G30) jesienią 2016 r. System był używany w niektórych modelach jeszcze na przełomie 2020/21.
Head units: HU-H2, HU-B2.
Wersja rozwojowa iDrive'u 4.5. Na wyświetlaczu centralnym pojawiają się kafle i sterowanie dotykiem niektórymi funkcjami (wyświetlacz dotykowy).
Zestaw wskaźników po raz pierwszy jest w tych samochodach w pełni elektroniczny, cyfrowy - współczesny user experience.
Head units: HU-H2, HU-B2.
Head units: HU-H (Head Unit High), HU-H2, HU-B (Head Unit Basic).
Wbrew pozorom, mamy tu do czynienia z upgradowanym ID3, tylko stoi za nim nowszy komputer, mianowicie CIC - Car Information Computer, w miejsce wcześniejszego CCC. Nowość: pionowe menu.
Head units: CIC, CIC Basic, CIC Basic 2.
iDrive spotykany w samochodach BMW wyprodukowanych pomiędzy 2005 r. a wrześniem 2007 roku: E90, E87, E60, E61 i wczesnych E70.
Head units: CCC, M-ASK, CHAMP.
Etap racjonalizacji:
Head unit: CCC.
Funkcje komfortu i rozrywki przeniesione na centralny wyświetlacz samochodu (CID). Teraz są więc dostępne również dla pasażera.
Kierowca zatrzymuje "przy sobie" funkcje związane z prowadzeniem samochodu.
Jest pokrętło iDrive. Brak jeszcze sterowania dotykiem. Nie ma go ani w pokrętle iDrive, ani tym bardziej na wyświetlaczu.
Premiera pierwszej generacji iDrive miała miejsce w BMW serii 7 (E65) w 2001 roku.
Head unit: ASK.
System operacyjny samochodu zmienił nazwę wraz z szerokim zastosowaniem dotyku, sterowania głosem i gestami. Terminu 'BMW OS', czyli Operating System używamy od wersji 7 iDrive, czyli od 2018 roku. Ten współczesny iDrive miał premierę na pokładzie czwartej generacji BMW X5 (G05) i pierwszej generacji BMW serii 8 (G15). Co ciekawe, z punktu widzenia producenta, zmiana nazwy uzasadniona jest czymś innym, mianowicie zdalnymi aktualizacjami (BMW Remote Software Upgrade).
Do wersji 6, pokładowy system operacyjny nazywał się ID1 ... ID6.
W chwili, gdy materiał powstaje, w samochodach nowych, salonowych mamy dziewiątą wersję systemu operacyjnego - BMW OS 9. Jednocześnie niektóre fabrycznie nowe samochody wciąż używają BMW OS 8.5.
Wersja dziesiąta - OS X wchodzi do sprzedaży w 2025 roku wraz z Neue Klasse.
#
Jak z tego wynika BMW iDrive to doświadczenie.
Określenie na interfejs samochodu - tworzony przez pokładowy hardware (wyświetlacze, jednostka centralna) oraz system operacyjny BMW OS wersji 7, 8, 9, 10, i tak dalej.