BMW Panoramic iDrive 10. Jak ewoluował system?

Pokrętło na tunelu centralnym samochodu BMW to uosobienie iDrive. Od 2001 roku, kiedy iDrive miał premierę, punkt ciężkości stopniowo przesuwa się jednak wyżej, na dotykowe wyświetlacze samochodu. Dziś iDrive utożsamiamy z systemem operacyjnym samochodu - ostatnio BMW OS 9. W 2025 roku wchodzi BMW Panoramic iDrive, oparty na systemie operacyjnym BMW OS X (wersja 10).

Jaki będzie iDrive w Neue Klasse i modelach BMW z premierami w latach 2025-2028?

Jak wyglądał i ewoluował w latach 2001-2024?

BMW Panoramic iDrive
Edycja dziesiąta: BMW iDrive X. Premiera w Neue Klasse '2025.

Kalendarium iDrive

2001 - pierwsza generacja BMW iDrive (ID1) w BMW serii 7 (E65).

2016 - pełny dotyk - premiera iDrive 5.

2023 - BMW zmienia platformę z Linux na Android w BMW OS 9.

2025 - premiera iDrive 10 opartego na systemie operacyjnym BMW OS X. Wyświetlacz na podszybiu na całą szerokość samochodu - od słupka A do słupka A.

2025, 2026, 2027 - wprowadzanie iDrive 10 do gamy modelowej BMW.

Co w Nowym BMW Panoramic iDrive ?

Ręce na kierownicy, Oczy na drodze.

Efekt 3D dzięki wyświetlaczowi BMW Panoramic Vision na podszybiu. Personalizowany content w centralnej i prawej części wyświetlacza położonego na linii wzroku.

  • Nowy, opcjonalny BMW 3D Head-Up Display jeszcze nad wyświetlaczem BMW Panoramic Vision.
  • Super ostry centralny tablet samochodu. Ergonomiczny, bo nachylony ku kierowcy. Dotykowe menu QuickSelect. Przeciągając palcem wysyłamy stąd na podszybie do sześciu widgetów.
  • Nowe koło kierownicy zgodne z podejściem shy-tech. Łatwe do namierzenia palcami fizyczne przyciski. Zielona słuchawka podświetlana jest dopiero gdy przychodzi rozmowa telefoniczna.
  • Wrażenia dźwiękowe HypersonX - 43 efekty na postoju i w czasie jazdy.

Kilka patentów na te rozwiązania zarejestrowanych przez BMW Group.


Fizyczne przyciski?

Nadal istnieją. Dla wycieraczek, kierunkowskazów, lusterek, podgrzewania szyb. Inne funkcje samochodu są albo na kierownicy, albo sterowane dotykowo, głosem.

3000 klientów testowało te rozwiązania w laboratoriach BMW.


Czy się w tym odnajdę?

Zachowana jest logika znana już kierowcom BMW:

  • Proste menu QuickSelect.
  • Działa "Hej BMW".
  • Ponad 60 apek w sklepie BMW ConnectedDrive. Dojdzie Zoom i inne.


Słowo o BMW OS X

Nowy system operacyjny oparty jest na Androidzie, tak jak BMW OS 9. Ma "rezerwy" - samochody oparte na BMW Panoramic iDrive na długo zachowają przewagę. BMW OS X jest intuicyjny, w badaniach wzbudził pozytywne emocje.

Deska, zegary samochodu z BMW Operating System 9

BMW OS 9

Pierwszy iDrive oparty na Androidzie (AOSP - Android Open Source Project). Wcześniejsze zbudowano na systemie Linux.

  • Niczym smartfon, możemy upgradować nasz samochód przez BMW ConnectedDrive Store, pobierać apki na rzecz Radości z Jazdy.
  • Wszystkie modele BMW z iDrive 9 mają nawigację BMW Maps - w Head unit (jednostce sterującej iDrive) jest moduł telematyki TCB4 z sensorami GNSS.

Z tuneli centralnych samochodów znika pokrętło iDrive. Update: obecnie wybiórczo wraca, np. na pokładzie nowego BMW X3 (G45).

Head unit: HU-H6.

 

BMW iDrive 8.5

BMW OS 8.5

Sukces uajowy/uiksowy (UI/UX). Dopracowany Home screen. Jednak wciąż, jak poprzednicy oparty na Linuksie.

  • QuickSelect - "płaskie" menu jak w consumer electronics. Wszystko "na wierzchu".
  • Za sprawą QuickSelect przypomina późniejszy BMW OS 9, pomimo że dziewiątka oparta jest na innej platformie - Androidzie.

Pokrętło iDrive staje się de facto dodatkiem, choć wciąż jest na pokładzie.

Head unit: HU-H5.

 

BMW OS 8 (2020)

Wydajniejszy, high-performance'owy następca iDrive 7. Wjechał na rynek na pokładzie BMW iX (I20) oraz BMW i4 (G26).

Video test BMW iDrive 8
  • Content "extends" (wybaczcie zangielszczenie) z wyświetlacza kierowcy na Head-Up Display i wyświetlacz centralny.
  • Wchodzi BMW Curved Display - zakrzywiony wokół kierowcy wyświetlacz wielofunkcyjny MFD.
  • Sterowanie klimatyzacją na wyświetlaczu centralnym (brak fizycznych kontrolek).
  • Telematyka, Personal eSIM.
  • Bluetooth audio streaming (BTA).
  • Usługi chmurowe: rozszerzenia BMW Maps, aplikacje takie jak Park Now.
  • Głęboka integracja Apple CarPlay, Android Auto, Alexa Car Integration.
  • Augmented Reality - od 2021 na wyświetlaczu CID (centralnym), a od 2022 również na wyświetlaczu kierowcy.
  • Head-Up Display - częsta opcja w samochodach z iDrive 8.

Wyświetlacz w iDrive 8 nie jest już wyświetlaczem, ale komputerem. Przetwarza dane i przygotowuje je do wyświetlenia.

Head units: HU-H4 (Head Unit High 4), HU-H5.

 

BMW Operating System 7

BMW Operating System 7 (2018)

Zintegrowany zestaw wskaźników, jednak wciąż z dwoma oddzielnymi wyświetlaczami.

Pokrętło iDrive wciąż pełni zacną rolę, choć pozbawiono je towarzyszących przycisków. Zaczyna brać górę sterowanie dotykiem, głosem, gestami.

  • Powrót do stałego menu głównego po lewej stronie wyświetlacza CID.
  • 2-4 widgety typu smartfonowego, ustawiane przez użytkownika.
  • Udoskonalona kontrola głosem (voice control).
  • Pokrętło iDrive bez przycisków.
  • Sterowanie klimatyzacją jeszcze fizycznymi kontrolkami, pokrętłami.
  • Apple CarPlay bezprzewodowo. Wprowadzenie Android Auto do BMW.
  • Zdalna konfiguracja systemu przez BMW Remote Software Upgrade.

Premiera w BMW X5 (G05) i BMW serii 8 (G15). Ciekawostka: w BMW OS7 brak jest iteracji, takich jak 7.1.

Head units: HU-H3, HU-H3_F.

 

Wyświetlacz centralny BMW ID6

ID6 (2016)

Pełny dotyk. Wszystkie kafle dynamiczne - ze zmieniającą się treścią i grafikami.

  • Zmieniające się pozycje w menu.
  • Konfigurowalne kafle.
  • Wi-Fi hotspot.

Premiera iDrive 6 w BMW serii 5 (G30) jesienią 2016 r.​ System był używany w niektórych modelach jeszcze na przełomie 2020/21.

Head units: HU-H2, HU-B2.

 

Interfejs BMW iDrive piątej generacji

ID5

Wersja rozwojowa iDrive'u 4.5. Na wyświetlaczu centralnym pojawiają się kafle i sterowanie dotykiem niektórymi funkcjami (wyświetlacz dotykowy).

Zestaw wskaźników po raz pierwszy jest w tych samochodach w pełni elektroniczny, cyfrowy - współczesny user experience.

  • Przyciski 'Nav' i 'Map' przy pokrętle iDrive.
  • Kafel Media/Radio - pierwszy kafel LIVE w BMW - zmienia grafikę w zależności od odtwarzanego utworu.

Head units: HU-H2, HU-B2.

 

BMW ID4+

ID4+ (2012)

  • Większy dysk twardy - 200 GB.
  • USB i Bluetooth zintegrowane w jednostce centralnej iDrive (wyeliminowano interfejsy pośredniczące, jak Combox Media).
  • Pojawia się touchpad na pokrętle iDrive, na dodatek rozpoznający znaki rysowane palcem.
  • Udoskonalono sterowanie głosem.
  • Wchodzi online logbook.
  • Kolor pomarańczowy używany w menu.

Head units: HU-H (Head Unit High), HU-H2, HU-B (Head Unit Basic).

 

Czwarta generacja BMW iDrive. ID4

ID4

Wbrew pozorom, mamy tu do czynienia z upgradowanym ID3, tylko stoi za nim nowszy komputer, mianowicie CIC - Car Information Computer, w miejsce wcześniejszego CCC. Nowość: pionowe menu.

  • Wchodzą submenu.
  • Siedem przycisków direct access.
  • Pojawia się 80-gigabajtowy dysk na mapy nawigacji i pliki muzyczne.
  • Premiera wejścia AUX-IN (Mini Jack 3,5 mm) do integracji z odtwarzaczami muzyki w telefonach, pierwszych smartfonach.
  • Wchodzi IBA - Integrated Owner's Handbook.

Head units: CIC, CIC Basic, CIC Basic 2.

 

BMW iDrive 3 ID3

ID3

iDrive spotykany w samochodach BMW wyprodukowanych pomiędzy 2005 r. a wrześniem 2007 roku: E90, E87, E60, E61 i wczesnych E70.

  • Zmiana grafiki.
  • Pokrętło iDrive zaczyna być plastikowe z mechanicznym sterowaniem (w ID1 i ID2 - aluminiowe ze sterowaniem elektronicznym).
  • Dochodzi przycisk MENU przy kontrolerze iDrive na tunelu centralnym.
  • Konfigurowalne przyciski Favourite - od przełomu 2006/2007 w BMW serii 5 (E60) i X5 (E70).
  • Pasażer może podłączyc media przez USB.

Head units: CCC, M-ASK, CHAMP.

 

BMW ID2

ID2

Etap racjonalizacji:

  • Cztery kierunki menu zamiast ośmiu. Zostają tylko kierunki północ-południe, wschód-zachód. Bez pośrednich.
  • Pierwsze możliwości personalizacji menu.
  • Z pokrętła iDrive można zgasić/włączyć wyświetlacz.

Head unit: CCC.

 

BMW ID1. Pierwszy iDrive

ID1 (2001)

Funkcje komfortu i rozrywki przeniesione na centralny wyświetlacz samochodu (CID). Teraz są więc dostępne również dla pasażera.

Kierowca zatrzymuje "przy sobie" funkcje związane z prowadzeniem samochodu.

Jest pokrętło iDrive. Brak jeszcze sterowania dotykiem. Nie ma go ani w pokrętle iDrive, ani tym bardziej na wyświetlaczu.

Premiera pierwszej generacji iDrive miała miejsce w BMW serii 7 (E65) w 2001 roku.

Head unit: ASK.

 

iDrive - Pytania i odpowiedzi

BMW OS czy ID?

System operacyjny samochodu zmienił nazwę wraz z szerokim zastosowaniem dotyku, sterowania głosem i gestami. Terminu 'BMW OS', czyli Operating System używamy od wersji 7 iDrive, czyli od 2018 roku. Ten współczesny iDrive miał premierę na pokładzie czwartej generacji BMW X5 (G05) i pierwszej generacji BMW serii 8 (G15). Co ciekawe, z punktu widzenia producenta, zmiana nazwy uzasadniona jest czymś innym, mianowicie zdalnymi aktualizacjami (BMW Remote Software Upgrade).

Do wersji 6, pokładowy system operacyjny nazywał się ID1 ... ID6.

W chwili, gdy materiał powstaje, w samochodach nowych, salonowych mamy dziewiątą wersję systemu operacyjnego - BMW OS 9. Jednocześnie niektóre fabrycznie nowe samochody wciąż używają BMW OS 8.5.

Wersja dziesiąta - OS X wchodzi do sprzedaży w 2025 roku wraz z Neue Klasse.

#

Jak z tego wynika BMW iDrive to doświadczenie.

Określenie na interfejs samochodu - tworzony przez pokładowy hardware (wyświetlacze, jednostka centralna) oraz system operacyjny BMW OS wersji 7, 8, 9, 10, i tak dalej.