BMW a Jazda Zimowa. Tylny napęd i nie tylko.

O przyspieszeniach i pokonywaniu zakrętów samochodem z napędem na tylną oś (RWD) vs FWD. Rozprawiamy się z mitami.

W Internecie można natknąć się na hasła takie jak 'BMW jazda zimą' czy 'BMW jazda w zimie'. Niby oczywiste, że o napęd na tylną oś chodzi, ale czy tylko? Czy googlujący te hasła mają na myśli bezpieczeństwo w zakręcie, czy może przyspieszenie na zaśnieżonej, oblodzonej nawierzchni. A może chodzi o zużycie paliwa zimą, albo o szybkość nagrzewania się kabiny? Zabezpieczenie antykorozyjne? Spróbujmy nakreślić specyfikę jazdy BMW zimą, z punktu widzenia insiderskiego, salonowego, ale też fanowskiego (nasze służbowe i prywatne samochody to też BMW).

Jazda zimą BMW serii 5 Touring (G61)

Tylny napęd

Jeśli ktoś nie chce napędu na tylną oś, który naszym zdaniem jest wielką przewagą BMW, może wybrać Serię 1 czy Serię 2 Gran Coupé / Active Tourer. Dostajemy w tych modelach napęd na przednią oś, czyli według dawnej szkoły bezpieczniejszy na oblodzonej, ośnieżonej nawierzchni. W czasach, gdy nie było kontroli trakcji na pokładzie, rzeczywiście można było jadąc zimą postawić niechcący samochód z napędem na tylną oś bokiem na zakręcie, a nawet zakręcić bączka. Zdarzało się Fiatom 126p. Obecnie samochody BMW są doskonale przygotowane do jazdy w warunkach zimowych, mają na pokładzie baterię systemów bezpieczeństwa aktywnego. Poza tym drogi w Polsce zimą są lepiej utrzymane niż w latach 90.

Drugim "antidotum" jest zakup BMW z napędem xDrive - na wszystkie koła.

Trzecie rozwiązanie - zakup MINI - tu wszystkie modele mają napęd na przednią oś.


Przyspieszenie / pokonywanie zakrętów zimą

Sądzimy jednak, że napędu na tylną oś byś chciał/chciała. Chodzi Ci jednak o przyspieszenie i bezpieczeństwo przy pokonywaniu zakrętów podczas jazdy na co dzień w warunkach zimowych. Czy na śliskiej nawierzchni nie okaże się, że nasze BMW pozostaje w tyle? Polecamy drobiazgowy test z YouTube, pod tytułem:

Audi FWD VS BMW RWD - The Ultimate Test on Snow!
(wklej tytuł do wyszukiwarki YouTube)

Pozwalamy sobie zamieścić dwa screeny z testu:

Przyspieszenie Audi vs BMW jazda zimowa
Test przyspieszenia na śniegu przy wyłączonej trakcji. Granatowe BMW z napędem na tył kontra srebrne Audi z napędem na przód.
Porównanie zima przedni napęd FWD vs tylny napęd RWD
Co ciekawe, spośród czterech punktów dla Audi, trzy to punkty remisowe z BMW. Z kolei rund, w których BMW pokazało swoją przewagę nad Audi było w teście jazdy zimowej aż trzy.

W czasie testu padają stwierdzenia, z którymi się zgadzamy:

  • Przy załączonej kontroli trakcji przyspieszenie zależy w decydującym stopniu od jakości opon zimowych.
  • Przyczepność w zakręcie przy wyłączonych systemach pokładowych zależy od umiejętności kierowcy. Przy załączonych - remis, samochody pokonują zaśnieżony okrąg łeb w łeb.
  • Ale - w BMW będziesz miał częściej uśmiech na twarzy. Audi z napędem na przód jest notorycznie podsterowne.

Ten sam kanał youtubowy przeprowadził test jazdy zimowej samochodami z napędem 4x4, pod tytułem:

Audi Quattro VS BMW XDrive VS Jaguar AWD - The Ultimate Test on Snow!

Polecamy!

Nasze zdanie

Niektórzy martwią się tylnym napędem. W określonych warunkach on nie pomaga. Natomiast nie ma się co bać. Certyfikowane koła BMW (opony z gwiazdką) dają pewność takiego zachowania się samochodu w jeździe zimowej, jak pokazano na w/w video1. Systemy pokładowe w BMW zdecydowanie dają radę, wręcz wchodzą do akcji odrobinę za wcześnie, żeby zapobiec ewentualnemu zarzuceniu tyłem. Do dyspozycji mamy ustawienie TC Off, które może dać wiele radości z jazdy. Dużo funu na śniegu, jeśli umiesz jeździć. Samochody BMW są jednak przede wszystkim bezpieczne. Ale gdy chcesz się pobawić, BMW to umożliwia.

1 Co ciekawe, opony BMW z gwiazdką są homologowane i wyposażeniem obowiązkowym do napędu xDrive, gdzie przy innych oponach mogłyby powstać niekorzystne naprężenia w układzie przeniesienia napędu.

Polecamy nasz Przegląd Zimowy, jeśli masz podejrzenia, że Twoje BMW zachowuje się w jeździe zimowej niezgodnie z obietnicą marki, hasłem "Radość z Jazdy".

BMW Driving Experience Austria, drift BMW M4 (F82)
Drift na śniegu w ramach kursu BMW Driving Experience w Austrii. Kursanci doskonalą technikę jazdy na BMW M4 (F82).

Zużycie paliwa zimą

Spalanie benzyny/oleju napędowego naturalnie rośnie zimą, szczególnie na krótkich dystansach, przy częstym nagrzewaniu silnika. Czy BMW wyróżnia się na tle innych marek premium? Nie sądzimy, pod warunkiem, że porównujemy samochody o tej samej pojemności silnika i tej samej liczbie cylindrów. Jak zniwelować wyższe zużycie paliwa zimą? Z łatwością możemy oszczędzić litr-dwa paliwa na 100 kilometrów delikatniej traktując pedał gazu, planując trasę przed wyjściem z domu (jak najmniej cykli nagrzewania się silnika), czy... raz w tygodniu przesiadając się na rower, zamawiając zakupy online, załatwiając sprawunki przez telefon.

Warto odnaleźć w książce samochodu, w Internecie, ile powinien nasz model palić. Jeśli zużywa wyraźnie więcej, odpowiada za to nasz styl jazdy, albo mamy niesprawny samochód. I znów wracamy z ofertą Przeglądu ZImowego w Autoryzowanych Serwisach Bawaria Motors Warszawa, Janki, Piaseczno, Katowice, Gdańsk. Umów wizytę.


Szybkość nagrzewania się kabiny

Tu brylują BMW z napędem elektrycznym i PHEV, gdzie można zamówić sobie ciepłą kabinę przez aplikację My BMW, zanim zasiądziemy za kierownicą.

Samochody BMW z napędem spalinowym również mają funcję wczesnego, inteligentnego ogrzewania kabiny na 15 minut przed odjazdem. Programujemy ją na pokładzie przez ConnectedDrive. Jednak wykorzystywana jest wtedy energia z akumulatora rozruchowego, a częste korzystanie z pre-heating może wpłynąć na trwałość baterii.

Warto wiedzieć, że benzyna naturalnie da więcej ciepła w kabinie (na etapie nagrzewania) niż Diesel. Więc jeśli dopiero stoimy przed decyzją o zakupie BMW i lubimy ciepło, weźmy to rzadko uwzględniane kryterium pod uwagę.

W ostateczności - zamawiamy montaż ogrzewania postojowego z Oryginalnych Akcesoriów BMW na Zimę.


Zabezpieczenie antykorozyjne

Karoserie BMW są ocynkowane ogniowo. Nie widujemy zardzewiałych BMW, szczególnie w klimacie przejściowym, na polskich ulicach, obficie posypywanych solą przy przechodzeniu temperatury przez 0 st. C. Okres trwania gwarancji perforacyjnej w BMW to 12 lat.


Zobacz też:

Audi czy BMW - co lepsze?