Czy MINI to klasa Premium?

Pytanie bierze się z rozmiarów - samochód mały. Dlaczego mam płacić tyle i tyle? Czy MINI to samochód segmentu premium? Pytania te stawiają w salonach klienci. Jaki jest nasz punkt widzenia, jako sprzedających również BMW.

Samochody MINI premium

MINI nie jest premium, bo jest małe. Z takim poglądem się spotykamy.

#

Zmienia się, co jest premium

Granica premium-nie premium jest miękka i zmienia się w czasie. Samochód super wykonany, duży, unikatowy, wyróżniający się, bezobsługowy, bezproblemowy na codzień? Wszystkie te kryteria MINI spełnia. Wątpliwość może się pojawiać przy 'duży'. Już MINI z epoki przed-BMW miało minimalistyczny przedział silnika z korzyścią dla przestrzeni w kabinie. Tym odróżniało się od "tradycyjnych" samochodów.

W świetle tego, co dzieje się w miastach, a w Polsce miasta się zatłaczają, a wieś wyludnia, 'bezproblemowość na co dzień' (łatwość zaparkowania) musi wychodzić na prowadzenie. Jednocześnie MINI się wizualnie wyróżnia, może przyciągać spojrzenia (lub nie, zależnie jak skonfigurujemy). BMW zauważyło kwestię redefinicji "co jest premium" i nie przypadkiem, naszym zdaniem, dokooptowało sobie MINI do portfela już ok. 2000 roku.

Wielkość samochodu

MINI zmotoryzowało Wielką Brytanię i miało cztery miejsca. Historycznie w UK MINI było maluchem. Dziś większość nowych MINI ma kabinę 5-miejscową. Klasyczne brytyjskie MINI miało 3,05 m długości, dzisiejsze MINI Cooper F66 ma długość nadwozia 3,88 m. Nowy Countryman mierzy 4,43 m. Ustawność kabin według standardów XXI wieku. W kwestii wygospodarowania maksymalnej przestrzeni procentuje kilkadziesiąt lat doświadczeń MINI, bo z technologii BMW Group samochody MINI korzystają głównie jeśli idzie o napędy.

Premium jest BMW, Audi, Mercedes. Ale czy te marki nie idą w kierunku samochodów mniejszych? Migracja do SUV-ów i crossoverów to jest w istocie redukcja metrów kwadratowych zajmowanych przez samochód w tkance miejskiej.

MINI w Grupie BMW

Adaptacja rozwiązań BMW przez MINI następuje stopniowo. Nie była taka sama w latach 2000., jak jest teraz. Nowe modele MINI narastająco korzystają z rozwiązań segmentu UKL (Untere Klasse) BMW, czyli Serii 1 i Serii 2. Ostatnio samochody MINI wyjeżdżają z fabryk BMW. Przekłada się to na niezawodność, bezusterkowość MINI.

Już w latach 60. klasyczne MINI brały udział w zawodach sportowych, słynąc z właściwości jezdnych. Czy niski punkt ciężkości MINI, przyklejenie do drogi, wpłynął na decyzję BMW o zakupie marki?

Samochód dla kobiety?

Zaimportowane z Niemiec, tanie MINI, mogło nieraz służyć jako samochód dla żony, drugi w rodzinie. Obserwujemy jednak zmianę. Oficjalne pozycjonowanie MINI to samochód bezproblemowy, dla osób o duszy podróżnika, nomada. Podobnie do pozycjonowania, jakiego dochrapały się hybrydy o ultraniskim zużyciu paliwa. W porównaniu z hybrydami na korzyść MINI przemawiają jednak rozmiary, łatwość parkowania versus ilość miejsca w kabinie. Udział surowców z recyklingu, szczególnie w nowych modelach - Cooper, Aceman, Countryman.

Cena MINI a cena BMW

Nowe MINI można kupić w cenie od 100+ tys. zł, nowe BMW będzie kosztowało co najmniej 150k. Skoro MINI jest tańsze niż BMW, czy dopiero aspiruje? Nie do końca. BMW serii 1 to już segment C (kompakt), podczas gdy MINI Cooper to segment B. Technologicznie doskonałe, o dopracowanej kabinie i nienagannym nadwoziu, MINI pozwala Grupie BMW zaoferować samochód, którego nie mogłaby sprzedać z niebiesko-białą szachownicą na masce, ze względu na sportowe-premium sprofilowanie marki.

Korzysta klient świadomy, znający swoje cele.

Za co premia w MINI?

Podsumowując za co delikatnie dopłacasz w MINI?

  • Za jakość BMW w innym opakowaniu.
  • Za legendarne właściwości jezdne.
  • Za prawdziwe premium.
Wszyscy chcą dziś być premium, ale nie każdy może. Bo albo nie ma związku technologicznego z marką premium, albo wywodzi się z kultury wschodu, w której nie ma tradycji premium.


Napis Clubman premium
Taka interpretacja premium to rzadkość w MINI. Jak mało która marka, MINI pozwala na konfigurację wizualną.